Cities: Skylines 2 is bijna de beste simulator voor het creëren van je eigen metropool. Spelrecensie

In 2015 kwam de Finse studio Colossal Order uit Steden: skylines is een stadsplanningsimulator geïnspireerd op de SimCity-serie. De ontwikkelaars hebben een ultieme vertegenwoordiger van het genre gecreëerd, die al lange tijd wordt ondersteund met toevoegingen met nieuwe mechanica en andere inhoud.

Acht jaar later bereiden de ontwikkelaars Cities: Skylines 2 voor – een vervolg op het beroemde project, dat rekening moest houden met de tekortkomingen van het origineel en deze moest elimineren, met behoud van de positieve aspecten ervan. We hebben de nieuwe game al gespeeld en zijn klaar om je te vertellen hoe de voortzetting van een van de beste stadsplanningsimulators in de geschiedenis is verlopen.

Cities: Skylines 2 verschijnt op 24 oktober op pc – het verschijnt op Steam en is gratis beschikbaar met een PC Game Pass-abonnement. De release vindt alleen plaats op de PS5 en Xbox Series in 2024.

De video is beschikbaar op het Cities: Skylines YouTube-kanaal. De videorechten behoren toe aan Paradox.

Het beste van SimCity in steden: Skylines 2

Een van de belangrijkste klachten over Cities: Skylines was de interface. Ondanks het vertrouwde uiterlijk van het genre, ontbrak het aan een consistente stijl, gemakkelijke overgang tussen tabbladen en algemene bruikbaarheid. Dit probleem werd vooral merkbaar na de release van grote toevoegingen, toen het aantal structuren en verschillende structuren vele malen de oorspronkelijke plannen van de ontwikkelaars overtrof.

In het vervolg besteedden de ontwikkelaars speciale aandacht aan de interface – veel pictogrammen werden helemaal opnieuw getekend, het pictogram van het lokale sociale netwerk “Chirper” werd naar de zijkant verplaatst en de algehele stijl kwam veel dichter bij de leukste SimCity 2013. Het resultaat is dat het spelen van het vervolg veel aangenamer en vooral handiger is. dan in het origineel.

Een andere belangrijke ontlening aan de cultreeks is de afwijzing van micromanagement dat verband houdt met water en elektriciteit. In Cities: Skylines 2 is het, in tegenstelling tot het eerste deel, niet nodig om voortdurend leidingen en energie aan te leggen voor nieuwe woonwijken en diensten. Het is voldoende om de weg naar de gebouwen te navigeren en veel belangrijkere dingen te blijven doen – al het andere wordt automatisch gedaan.

Steden: Skylines 2

Een andere interessante lening van SimCity is de verbetering en voltooiing van gebouwen. Produceren windturbines voldoende energie? In plaats van een nieuw station te bouwen, kun je de gebouwen upgraden met een verbeterd elektriciteitsproductiesysteem voordat je een efficiënter mijnbouwsysteem opent. En als de school niet genoeg ruimte heeft voor alle leerlingen, kan er een nieuwe vleugel met extra klaslokalen worden toegevoegd in plaats van een nieuw gebouw te bouwen.

De innovaties van Cities: Skylines 2 kwamen ter plaatse

Een van de belangrijkste kenmerken van Cities: Skylines was de consistente ontdekking van steeds meer nieuwe gebouwen. Helemaal aan het begin van het spel was het onmogelijk om een ​​kerncentrale of een groot politiebureau te bouwen – de nieuwe burgemeester moest eerst de bevolking van de stad tot een bepaalde waarde vergroten.

In het vervolg hebben de ontwikkelaars deze monteur opnieuw bedacht en een soort pompsysteem geïntroduceerd. Voor elke prestatie – of het nu gaat om het vergroten van de bevolking of het bouwen van een nieuw gebouw – krijgt de burgemeester speciale ervaringspunten. Ze kunnen worden gebruikt om de toegang tot nieuwe gebouwen, kruispunten en andere elementen van de stad te ‘openen’.

Tak van het “pompen” van het wegennet

In eerste instantie lijken de mechanismen overbodig, maar na verloop van tijd raak je eraan gewend en begin je vanaf het begin de verdere ontwikkeling van de stad te plannen. Dus door in het begin een filiaal van energiecentrales te openen, kunt u onmiddellijk een krachtige energiecentrale bouwen, waarbij u problemen met elektriciteit lange tijd vergeet. Of focus op wegen en voorzie de toekomstige metropool vooraf van brede straten.

Ik zou de ontwikkelaars ook willen prijzen voor het bijgewerkte trainingssysteem – de speler leert consequent over de belangrijkste mechanismen van Skylines 2 door eenvoudige taken uit te voeren. Ze leggen heel kort de hoofdpunten van het vervolg uit, zonder te overladen met onnodige informatie.

In het vervolg veranderden de auteurs ook het budgetsysteem. Vanaf nu bedraagt ​​het geld miljoenen dollars, en te veel uitgeven leidt niet langer tot een snel faillissement – ​​in plaats daarvan heeft de burgemeester tijd om de situatie te corrigeren door nieuwe bevolking aan te trekken, belastingen te verhogen en andere niet de meest populaire methoden.

Cities: Skylines 2 heeft vanaf het begin van het spel een modus toegevoegd met eindeloos geld en een volledige set gebouwen. Een geweldige optie voor degenen die gewoon prachtige steden willen bouwen zonder aan iets anders te denken.
Er is een volwaardige fotomodus met basisfunctionaliteit toegevoegd aan Cities: Skylines 2

Tegelijkertijd is het nog steeds niet mogelijk om Cities: Skylines 2 een ideale game in het genre te noemen. Ondanks veel kleine veranderingen kampt het project nog steeds met een slecht tempo. Op het moment dat alle belangrijke voorzieningen zijn gebouwd en de stad zich geleidelijk begint te ontwikkelen en de eerste inkomsten binnenbrengt, vertraagt ​​het ritme van het spel. Op dit moment is er een ernstig gebrek aan verhoogde spelsnelheid – er zijn er maar drie in de strategie, en dit is niet genoeg.

Bovendien omvat het verkeerssysteem in Skylines 2 opnieuw een doordachte planning van de infrastructuur van de stad vooraf. Dit betekent dat bewoners ergens midden in de ontwikkeling van een metropool beginnen te klagen over constante files, ook al rijden er al metro’s, bussen en trams om hen heen. Als gevolg hiervan beginnen ontevreden mensen massaal de stad te verlaten, wat negatieve gevolgen heeft voor nabijgelegen winkels, industrie en stadsdiensten.

Je kunt je stad vanuit de dichtstbijzijnde hoeken bekijken

Ten slotte nemen in de latere fasen de prestaties van het spel aanzienlijk af: het aantal objecten op het scherm en een veel grotere nadruk op het simuleren van het leven van de bevolking hebben hierop invloed. Er zijn geen kritieke problemen of bugs opgemerkt, maar het is de moeite waard om hier rekening mee te houden.

Cities: Skylines 2 is een typisch vervolg

De game haalt het beste uit het eerste deel, herwerkt controversiële mechanica, vereenvoudigt de saaiste elementen en blijkt nog vriendelijker te zijn voor beginners.

Fans van het originele Cities: Skylines zullen zeker genieten van het vervolg vanwege de bijgewerkte mechanica en verbeterde graphics, maar het gebrek aan inhoud ten opzichte van het origineel met toevoegingen, hoge systeemvereisten en een gebrek aan mod-ondersteuning bij de lancering kan serieveteranen afschrikken. In ieder geval tot de eerste grote updates.

Toch is het een geweldig spel en de meest gebruiksvriendelijke stedenbouwer ter wereld. En na de release van de eerste patches en grote toevoegingen dreigt Skylines 2 de beste vertegenwoordiger van het genre te worden.

Leuk gevonden

• Nette interface en handig hintsysteem.
  • Een systeem voor het verbeteren van stadsdiensten en gebouwen in SimCity-stijl.
  • Vereenvoudig het basismicromanagement.
  • Een ongebruikelijk systeem voor het ontgrendelen van nieuwe structuren en mechanica.
  • Mooie en moderne graphics voor het genre.

Vond niet leuk

• Er zit veel minder inhoud in het vervolg dan in het originele spel met toevoegingen.
  • Het verkeerssysteem is nog steeds frustrerend.
  • Tempoproblemen midden in de grootstedelijke ontwikkeling.
  • Late game-optimalisatie.
industrial designer with a passion for creativity and innovation. Since 2015, he has dedicated his expertise to shaping the world through his designs. Prior to his current role, Peter served as a teaching assistant at the NY Institute of Information Technology, sharing his knowledge and guiding aspiring minds. Additionally, he holds the esteemed position of Editor-in-Chief at PlayStation Game Station LLC, fueling his love for gaming and the digital world. Beyond his professional pursuits, Peter embraces life as an explorer, immersing himself in new experiences, a social media fanatic, a travel geek, an alcohol enthusiast, and a specialist in music. Through his multifaceted interests, Peter continually seeks to broaden his horizons and make a positive impact on the world around him.